1/05/2011

Jul/ 2011/ Voksen

Siste dag før skolen begynner igjen.Herregud hvor fort ferien har gått, alt alt alt for fort... Hadde virkelig ikke sagt nei til enda en uke med fri, men sånn er det ikke. Planen var at jeg skulle skrive masse på bloggen i jula, siden jeg hadde fri og alt, men som vanlig ble den nedprioritert, heh.

Jula 2010 var veldig annerledes, og jeg har lært at vi i Norge har utrolig mange fler tradisjoner enn canadierne. Folk flest har ikke adventskalender, men det hadde vi siden vertsfar er halvt tysk. Men de feirer ikke St. Lucia, søndagene i advent osv. osv. Julaften blir originalt feiret 25 desember, men vi feiret den 24, uten at jeg helt vet hvorfor. 24 desmeber var ikke noe som hjemme! Stod opp i 10 tiden, dusjet, soset rundt på rommet, så Tre Nøtter til Askepott som verdensbeste mamma hadde sendt til meg, og skypet med både mamma, pappa og hele familien før vi i Canada gjorde noe vettig. I 8 tiden dro vi i kirken for å se et julespill, der lillebroren William var med, før vi kom hjem klokken 9. Der ventet vertsfar og den minste lillebroren, Mathias, på oss og vi begynte straks med gaveåpningen. Noe som også var en annen opplevelse. Familien min feirer jul 3 ganger, først den 12, så den 24 og sist den 30 desember, fordi forskjellige familiemedlemmer ikke kan de og de datoene. Jeg fikk truger i julegave av vertsforeldrene mine og pysjamas hos bestemoren. Siden de har spredd julaften utover 3 dager, var det ikke mange gavene under treet selv om vi var 8 stykker. I stede for å gi dyre gaver til alle barna, ga vertsforeldrene heller en dyr gave til familien, som alle kan ha glede av, og det var Rock Band: The Beatles. Akkurat som Guitar Hero, bare med trommer og mikrofon, og bare The Beatles sanger. Rock band har blitt flittig brukt i jula, av hele familien og alle som har vært på besøk, og besøk har vi hatt mye av. Vi har både vært i bursdager, julemiddager og hatt egne middager, og alle har vært super koselige! Vi hadde også kinesisk julaften den 30, noe som går ut på at vi spiste kinamat, hadde chinese gift exchange der folk gir unyttige, ødelagte eller stygge gaver også når navnet ditt blir trekt får du velge en gave, eller stjele en gave fra en av de andre. Jeg fikk først et belte for gravide damer, men heldigvis ble det stjelt, og jeg stjelte til meg en Supertramp kassett. KASSETT! Super kult ja.

Nyttårsaften hadde vi masse besøk, stappfullt hus, folk pratet, spilte Rock Band og kort, satt ute rundt et bål og ja gjorde mye forskjellig. Vi spiste ikke før klokken var 11 på kvelden, og når klokken slo 00.00 sprang alle rundt å kysset hverandre på begge kinnene, på ordentlig franskt vis. Det kommer til å bli så rart å ikke gjøre det når jeg kommer hjem, for nå er det blitt en vane, haha! Men en ting jeg virkelig savnet var rakettene, for her var det INGEN! Ikke en eneste... RART! Uansett, halv 1 begynte de fleste å dra hjem, mens de seneste ble oppe til 4-5 om natten og spilte Rock Band, hekta med altså. Men uff nå tåler jeg ikke å høre Yellow Submarine lenger, må faktisk gå ut av rommet når den spilles..

Bursdag, voksen, 18 år, 4 januar. I går hadde jeg bursdag, og ble hele 18 år. Utrolig rart å nå være "voksen". Uansett, jeg stod opp, spiste frokost og fikk en bursdagsballong som synger Happy Birthday hver gang man slår på den, kan mildt sagt si den ble populær hos Mathias! Så skypet jeg med mamma og Jørn, før jeg leste litt, spilte Rock Band og kort og en del andre ting med familien. Så skypet jeg med pappa, før vi spiste middag. Vi hadde caribou og and til middag, med sjokolade fondue og frukt til dessert! Sinnsykt godt! De kom ut med to tomme ananas "skall" fylt med frukt og et bursdags lys på. Så fikk jeg gaver. Av familien og bestemoren fikk jeg scrapbook og masse scrapbook utstyr, så nå skal jeg lage scrapbook av året her! Jeg ble også oppringt av Lyne, moren i velkomstfamilien min, som inviterte meg til dem om et par uker, så vi skal prates i neste uke om eksakt dato. Gleder meg!!

Så, ja, i morgen er det skole igjen, og jeg gleder meg en del, selv om det blir tungt å stå opp klokken 06.00 igjen.... MEN, nå er det faktisk under 6 måneder til mamma, Jørn og forhåpentligvis Ida kommer hit! HERREGUD! 

- J

Bilde fra når vi var å gikk på skøyter i romjula, ordentlig norsk som dere ser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

kommenteeer