9/09/2010

For tiden går mesteparten av dagene mine til skole, søvn, mat og litt lekser. Begynte på LJP, skolen min, forrige onsdag og må derfor stå opp 06.00 siden min kjære, gule skolebuss kommer for å hente meg 07.05, for så å ta meg med på en 1 time og 10 minutters lang busstur. Det eneste jeg ser på bussturen er jorder, skog og et par hus, og selvfølgelig en hel dyrehage av forskjellige dyr. I går talte jeg alt jeg så og resultatet ble at jeg mistet antall på hvor mange kuer jeg hadde sett, ihvertfall 20 hester, 8 hunder, noen katter, et esel og "trommevirvel!" 7 lamaer!!! LAMAER, ja tenk faktisk. Hvor spennende var ikke det? Liksom høydepunktet med hele turen, eeeeller ikke.

Uansett! I løpet av en skoledag har jeg 5 skoletimer, tilsvarende 5 klokketimer, mellom hver time har jeg 15 minutters pause og lunjen varer i 1 time og 15 minutter. Selv om jeg slutter på skolen 15.30 hver dag, er det faktisk et veldig greit skolesystem! Ingen timer er så  lange og kjedelige at man sovner, og ingen er så korte at du ikke får gjort noe som helst! Alle fagene er på Fransk, bortsett fra engelsk så klart, så det er utrolig vanskelig å få med seg alt! Men heldigvis er lærerne veldig greie og forståelsesfulle, så hvis det er noe jeg absolutt ikke forstår så forklarer de det til meg på engelsk. Et av valgfagene mine er dans, så jeg har dans 7 timer i løpet av en 9 dagers periode. Her følger de nemlig ikke en ukeplan med de og de fagene på bestemte dager, de har heller jour 1, jour 2 opp til jour 9 (Jour betyr forresten dag), som da havner på forskjellige dager, så her må man følge godt med!  Men en ting jeg elsker med skolen er det at alle får utlevert en skoleagenda, med ukeskalender hvor du kan skrive opp fag, hvilken jour det er osv, skolekalender med oversikt over fridager og masse annet!  Sinnsykt smart, og alle må ha de med seg til hver time!

I neste uke skal jeg faktisk på try-outs for danse troppen og håper virkelig jeg kommer med! Da kommer jeg til å trene dans på tirsdager etter skolen, og etter det drar jeg hjem med en senere skolebuss. Prøver nemlig å få trent så mye som mulig på skolen siden jeg ikke kommer til å melde meg inn i et treningssenter pga beliggenheten av hjemmet mitt.

I helga var jeg, vertsfar og vertsmor på hyttetur, vet ikke helt om jeg kan kalle det for en hytte da, uten barna og med en del av vennene deres. Jeg hadde det utrolig morsomt selv om det til tider var vanskelig å få med seg alt, men jeg har blitt mye bedre kjent med vertsforeldrene mine nå som også betyr at jeg begynner å føle meg mer hjemme her.
Fra venstre: Yanick, Coralie, Johanna (den tyske utvekslingsstudenten), Chloé, Marie-Ève, Chloé, Emilie-Joly, Emilié, meg, Alice, Angèlique og Annie-Pier.

Har forresten også blitt kjent med en hel del folk på skolen, så jeg slipper å spise lunsjen min på toalettet som i Mean Girls. I helga skal jeg og noen andre spise Poutine, noe de er sjokkert over at jeg aldri har prøvd! Kan ikke si at jeg gleder meg alt for mye til måltidet, siden Poutine er pommes frites med brun saus og ostebiter.. Men sosial skal en være!

Bortsett fra det kan jeg meddele at på denne bussturen den 8. september har jeg fått tid til å skrive 3 blogginnlegg, og det er enda 20 minutter igjen.. Oh joy. Vil du forresten vite noe enda mer spennende? I år kommer jeg til å bruke mellom 15 og 19 DAGER på denne skolebussen...! Det er jo faktisk en hel ferie det! Kult hæ? Nei, faktisk så dør jeg litt av tanken på det..

- J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

kommenteeer